Bekukan mesin kering

2022-09-08 09:24:43

Jentera kering beku Jentera kering beku mengeluarkan semua air daripada produk dan tiada yang lain. Produk ini mengekalkan hampir semua nutrien asli, rasa dan warna, menjadikannya pilihan yang jelas untuk pengeluaran berkualiti. Jentera kering beku beroperasi pada suhu rendah dan tekanan tinggi. Ia menggunakan proses yang dikenali sebagai lyophilization. 


Melalui proses ini, ia menurunkan suhu makanan yang hendak diawet. Liofilisasi melibatkan penyingkiran air, kebanyakannya daripada buah-buahan yang mudah rosak untuk memanjangkan hayat mereka atau untuk memudahkan pengangkutan. Jentera kering beku membekukan makanan dengan mengurangkan tekanan makanan dan melaraskan kandungan habanya untuk menjadikan air beku itu luhur. Oleh itu, jentera kering beku adalah penting dalam memelihara produk makanan yang mudah rosak. 


Ia mengekalkan struktur fizikal makanan dan mengekalkannya untuk penghidratan semula pada tarikh kemudian sebelum dimakan. Pembekuan Makanan Jentera kering memberikan tindak balas kemerosotan minimum kerana ia berlaku dalam suhu rendah. Ini memastikan pengekalan nutrien dan kualiti lain makanan seperti warna. Struktur dan bentuk asal, serta ciri tekstur makanan yang lembut dan rangup juga terpelihara dengan baik.

Siasatan