Apakah proses pengeringan beku, langkah utama proses pengeringan beku

2021-11-30 09:29:05

Apakah proses pengeringan beku, langkah utama proses pengeringan beku


Pengering beku yang berbeza daripada pengeluar yang berbeza, proses pengeringan beku mereka akan berbeza dalam beberapa darjah, tetapi secara umum, proses pengeringan beku pada dasarnya atau kebanyakannya adalah sama. Tidak kira peralatan pengeringan beku yang anda gunakan, produk mesti dibekukan terlebih dahulu. Dan produk pra-pembekuan boleh berada dalam IQF atau dalam ruang pengering beku. Selepas itu, proses seterusnya ialah pengeringan sublimasi. Untuk menjadikan ais dalam produk mencapai titik pemejalwapan, ruang peralatan pengeringan beku mestilah dalam tekanan yang sangat rendah. Ia adalah untuk mengeluarkan udara dari ruang mesin pengering beku, supaya ruang pengeringan beku menjadi keadaan vakum.

Langkah-langkah utama proses pengeringan beku:

1. Bekukan produk ke dalam ais, dan suhu pembekuan mestilah lebih rendah daripada suhu titik eutektik produk, untuk memastikan produk boleh dibekukan sepenuhnya.

2. Bekukan pemeluwap wap pengering beku untuk mengekalkannya pada suhu yang rendah. Suhu pemeluwap wap perlu lebih rendah daripada suhu produk.

3. Vakum ruang peralatan pengeringan beku.

4. Haba untuk menyediakan haba pemejalwapan.


Proses pengeringan beku adalah lebih rumit daripada pengeringan biasa. Untuk memahami sepenuhnya proses pengeringan beku, anda juga perlu mempunyai pengetahuan asas pengeringan beku.


Siasatan