Langkah proses pengeringan beku, carta alir, prosedur, prinsip pengeringan beku

2022-03-07 12:16:45

Langkah proses pengeringan beku, carta alir, prosedur, prinsip pengeringan beku


Buah proses pengeringan beku diperlukan menggunakan teknik pengeringan beku/liofilisasi untuk mengeringkan buah segar. Prinsip proses pengeringan beku adalah proses untuk membekukan air dalaman buah-buahan dengan cepat, kemudian mengeluarkan air terus dari ais ke wap secara sublimasi. Mengikut prinsip proses pengeringan beku, kita mendapat tahu bahawa mesin proses pengeringan beku mesti dilengkapi dengan keupayaan untuk membekukan dengan cepat, kita perlu ambil perhatian bahawa ia adalah pembekuan cepat daripada hanya membekukan, kerana pembekuan cepat akan meminta suhu yang lebih rendah. yang boleh menjadikan air dalaman buah-buahan segar cepat membeku menjadi hablur ais kecil, dan pembekuan cepat boleh menghalang pembentukan hablur ais besar yang akan memusnahkan struktur dalaman, menyebabkan kualiti buah kering beku siap yang kurang ideal. Pengering beku juga mesti dilengkapi dengan fungsi vakum, semakin rendah tekanan, semakin rendah suhu pemejalwapan ais. Mesin pengeringan beku buah juga meminta fungsi pemanasan, kerana pemejalwapan ais perlu menyerap pemanasan, pemanasan sederhana boleh mempercepatkan pemejalwapan. Langkah proses pengeringan beku, carta alir, prosedur, prinsip pengeringan beku


Semasa proses pengeringan beku, air dikeluarkan daripada buah-buahan dengan menyublimkan daripada ais kepada wap langkah demi langkah, pada masa yang sama; wap ditangkap oleh kondenser wap yang membeku pada paip gegelung. Buah segar benar-benar kering selepas mengeluarkan semua air. Sesetengah syarikat membuat penyahbekuan berlaku dengan pemanasan elektrik serentak dengan proses di atas, yang akan memperlahankan kelajuan menangkap air dan tidak dapat menjimatkan masa, sambil meningkatkan penggunaan tenaga, jadi ia tidak digunakan secara meluas.


Apabila suhu produk dan suhu pra-tetap adalah sama, sementara tahap vakum mencapai vakum muktamad yang tidak dimuatkan, semua keadaan ini mewakili produk telah kering beku. Kini anda boleh menutup pengering beku dan melepaskan tekanan, kemudian memunggah buah-buahan kering beku dan membungkusnya dengan segera. Buah-buahan kering beku tidak akan kehilangan apa-apa nutrien kecuali air, dan buah-buahan kering beku gebu dan berliang dan tidak ada perubahan dalam saiz dan bentuk. Selepas proses pengeringan beku, buah-buahan kering beku lebih manis, lebih wangi dan lebih rangup. Tidak perlu menggunakan bahan tambahan, pigmen dan pengawet semasa pemprosesan dan pembungkusan. Pakej mudah tertutup boleh mengekalkan buah-buahan kering beku selama sekurang-kurangnya 2 tahun. Dengan peningkatan taraf hidup, rangup buah kering beku semula jadi dan sihat ini akan semakin dialu-alukan oleh pengguna. Ia adalah projek pelaburan yang ideal untuk buah-buahan musim pendek dan berkhasiat tinggi.

Siasatan