Pengering beku farmaseutikal

2022-09-08 09:27:46

Pengering beku farmaseutikal Pengering beku farmaseutikal (lyophilizer) ialah peralatan yang membenarkan pengeringan bahan tanpa perlu memanaskannya. Prinsip fizikal yang terlibat dalam pengeringan beku ialah pemejalwapan, yang merupakan laluan langsung dari pepejal ke keadaan gas, tanpa melalui keadaan cecair. Untuk proses itu berlaku, produk beku dikeringkan di bawah vakum, tanpa pencairan. Pengering beku farmaseutikal ialah peralatan berteknologi tinggi, yang dehidrasi melalui pembekuan (pemejalwapan), mengekalkan semua ciri, nutrien dan struktur fizikal produk. 


Dengan perkembangan berterusan teknologi pengeringan beku, pengering beku farmaseutikal digunakan secara meluas dalam bidang pengeringan beku ubat oral, ubat herba Cina, ekstrak tumbuhan dan bio-perubatan. Teknologi pengeringan beku semakin digemari oleh orang ramai kerana kelebihannya yang tidak dapat ditandingi daripada kaedah pengeringan lain, dan skala aplikasinya sentiasa berkembang pesat. Pengering beku farmaseutikal mengeluarkan air daripada tumbuhan dan sebatian organik semasa ia berada dalam keadaan beku. Ini mengunci kesegaran herba dan tumbuhan. Penampilan, kandungan nutrisi, dan potensi mereka tetap sama seperti semasa mereka segar. 


Pengeringan beku sepenuhnya mengeluarkan air dalam kira-kira 24 jam. Tiada kaedah pemeliharaan lain yang hampir sama dengan mengeluarkan air secepat ini. Ini penting kerana semakin lama tumbuhan atau sebatian yang dituai menyimpan air, semakin besar peluangnya untuk merosakkan dan kehilangan nutrisi dan potensi. Kebanyakan kaedah pengekstrakan air memusnahkan enzim dan terpenes kerana haba yang digunakan dalam proses pengekstrakan. Kerana proses pengeringan beku farmaseutikal tidak menggunakan haba untuk mengeluarkan air, enzim dan terpenes dalam produk kering beku tidak dimusnahkan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, ubat paten Cina telah diproses oleh pengering beku Farmaseutikal. Ubat paten Cina yang disediakan akan direndam, diekstrak, ditapis, dipekatkan, dan dikeringkan beku untuk membuat serbuk, tablet atau suntikan.

Siasatan