Membekukan peralatan pengering

2022-09-08 09:27:09

Peralatan pengering beku Peralatan pengering beku ialah proses penyahhidratan suhu rendah yang biasanya digunakan untuk memelihara bahan mudah rosak atau menjadikannya lebih mudah untuk pengangkutan atau penyimpanan. Peralatan pengering beku berfungsi dengan membekukan produk dan kemudian mengurangkan tekanan sekeliling untuk membolehkan air beku dalam bahan menyublim terus dari fasa pepejal ke fasa gas. 


Akibatnya, bahan makanan kering beku mempunyai banyak kelebihan; ia mudah dihantar dan disimpan, tidak memerlukan penyejukan, ia telah memanjangkan jangka hayat dan boleh dimakan dengan penyediaan minimum, menjadikannya proses yang ideal untuk pelbagai jenis makanan mudah. Peralatan pengering beku KEMOLO di China sangat sesuai untuk jumlah besar, produk bernilai tinggi. Peralatan pengering beku kami hanya memerlukan kakitangan minimum untuk operasi. Pengeluar pengering beku KEMOLO telah dibangunkan dengan pengalaman lebih 15 tahun dalam dunia pengeringan beku. Kami membekalkan peralatan pengering beku dari skala perintis kepada skala industri dengan harga yang kompetitif. Semua parameter pergerakan dan proses dikawal, dipantau dan dilog dengan teliti. 


Ciri unik semua peralatan pengering beku KEMOLO ialah pemeluwap wap dalaman. Berbanding dengan sistem pemeluwap luaran, peralatannya padat, menggunakan kurang tenaga, meminimumkan kehilangan produk dan, kerana sistem pemeluwap tidak bergantung pada injap vakum luaran yang besar, ia lebih dipercayai. Tambahan pula, ia menjimatkan untuk dikendalikan dan mudah diselenggara. Tujuan utama peralatan pengering beku dalam industri makanan adalah untuk memanjangkan jangka hayat makanan sambil mengekalkan kualiti. Peralatan pengering beku diketahui menghasilkan kualiti makanan yang tertinggi di antara semua teknik pengeringan kerana integriti struktur dikekalkan bersama dengan pemeliharaan perisa. Kerana pengeringan beku adalah mahal, ia digunakan terutamanya dengan produk bernilai tinggi. 


Contoh produk beku-kering yang bernilai tinggi ialah buah-buahan dan sayur-sayuran bermusim kerana ketersediaannya yang terhad, kopi; dan makanan yang digunakan untuk catuan tentera, angkasawan. Peralatan pengering beku dilihat sebagai kaedah pilihan optimum untuk penyahhidratan makanan kerana pemeliharaan kualiti, bermakna ciri-ciri produk makanan seperti aroma, rehidrasi, dan bioaktiviti, adalah lebih tinggi berbanding makanan yang dikeringkan menggunakan teknik lain.

Siasatan