Sistem pengering beku

2022-09-08 09:26:39

Sistem pengering beku Sistem pengering beku (juga dikenali sebagai lyophilization) ialah proses penyingkiran air yang biasanya digunakan untuk memelihara bahan mudah rosak, dengan matlamat untuk memanjangkan jangka hayatnya dan/atau menyediakannya untuk pengangkutan. Sistem pengering beku berfungsi dengan membekukan bahan, kemudian mengurangkan tekanan dan menambah haba untuk membolehkan air beku dalam bahan bertukar terus kepada wap (sublimat). Pembekuan adalah fasa paling kritikal sistem pengering beku, dan terdapat banyak kaedah untuknya. Pembekuan boleh dilakukan di dalam peti sejuk, peti sejuk atau di rak dalam sistem pengering beku. 


Menyejukkan bahan di bawah takat tiga kali ganda memastikan pemejalwapan, bukannya lebur, akan berlaku. Ini mengekalkan bentuk fizikalnya. Fasa kedua sistem pengering beku ialah pemejalwapan, di mana tekanan diturunkan dan haba ditambah kepada bahan untuk air menjadi sublimasi. Vakum mempercepatkan sublimasi. Pemeluwap sejuk menyediakan permukaan untuk wap air melekat dan memejal. Pemeluwap juga melindungi pam vakum daripada wap air. Produk mentah beku dipotong mengikut saiz kepingan yang diingini dan ditaburkan secara rata pada dulang yang disusun dan disimpan di dalam peti sejuk. Produk bersaiz membeku pada suhu yang lebih sejuk, mencapai keadaan optimum di mana bentuk asal produk boleh dikekalkan. Dulang kemudian dimuatkan ke dalam ruang pengeringan beku yang disejukkan dan ditutup rapat. 


Sistem vakum ruang mengeluarkan ais daripada produk dan menukarkannya terus kepada wap tanpa bergerak melalui keadaan cecair, dalam proses yang dipanggil sublimasi. Oleh kerana air dikeluarkan daripada produk dalam keadaan beku, struktur sel kekal utuh dan produk siap mempunyai persamaan yang hampir dengan rakan sejawatannya yang baru, sekali gus mengekalkan identiti bahagiannya. Sistem pengering beku mengekalkan nilai pemakanan lebih baik daripada kaedah pengeringan lain, seterusnya menyokong keinginan pengguna untuk pemakanan daripada makanan keseluruhan. Proses sistem pengering beku juga mengekalkan warna dan bentuk sebenar bahan mentah asal, meyakinkan pengguna bahawa mereka mendapat buah-buahan dan sayur-sayuran sebenar dalam diet mereka. Rasa pedas dan aroma bahan-bahan kering beku juga hampir menyerupai profil bahan mentah.

Siasatan