Membekukan peralatan pengeringan

2022-09-08 09:25:58

Peralatan pengeringan beku Liofilisasi atau pengeringan beku ialah proses di mana air dikeluarkan daripada produk selepas ia dibekukan dan diletakkan di bawah vakum, membolehkan ais berubah terus daripada pepejal kepada wap tanpa melalui fasa cecair. Peralatan pengeringan beku mengambil kesempatan daripada prinsip saintifik "pemejalwapan," peralihan langsung pepejal kepada gas, dengan mengeluarkan ais (pepejal) daripada makanan beku sebagai wap air (gas). 


Menggunakan pemejalwapan, makanan mengekalkan banyak tekstur, rasa dan nutrisi asalnya apabila dihidratkan semula. Peralatan makanan pengeringan beku menggunakan proses yang dipanggil lyophilization untuk menurunkan suhu produk ke bawah beku, dan kemudian vakum tekanan tinggi digunakan untuk mengekstrak air dalam bentuk wap. Wap terkumpul pada pemeluwap, bertukar kembali kepada ais, dan dikeluarkan. Akhirnya, kenaikan suhu secara beransur-ansur mengekstrak semua lembapan 'terikat' yang tinggal daripada produk. Proses ini mengekalkan struktur fizikal produk makanan dan mengekalkannya untuk penghidratan semula kemudian. 


Dengan peralatan pengeringan beku, makanan dan cecair boleh dikeringkan pada suhu rendah tanpa merosakkan struktur fizikalnya. Makanan beku-kering tidak perlu disejukkan atau diawet dengan bahan kimia dan boleh dibentuk semula dengan cepat dan mudah dengan menambah air. Kaedah pengeringan konvensional juga mempunyai kelemahan utama kerana suhu tinggi yang digunakan boleh menyebabkan perubahan kimia atau fizikal. Mengubah rasa atau tekstur produk makanan boleh menjadikannya tidak boleh dimakan atau kurang enak yang akan menjadi sangat tidak diingini. 


KEMOLO mereka bentuk dan mengeluarkan peralatan pengeringan beku untuk dijual di seluruh dunia. Peralatan pengeringan beku kami sangat popular dalam pengeluaran makanan kering beku. Makanan kering beku adalah lebih ringan dan lebih padat, menjadikannya sesuai untuk situasi di mana ruang adalah pada premium. Anda dialu-alukan untuk menghubungi kami dengan pertanyaan peralatan pengeringan beku industri anda.

Siasatan