Sistem pengeringan beku

2022-09-08 09:25:32

Sistem pengeringan beku Sistem pengeringan beku, juga dikenali sebagai lyophilization, ialah proses dehidrasi suhu rendah yang melibatkan pembekuan produk, menurunkan tekanan, kemudian mengeluarkan ais melalui pemejalwapan. Ini berbeza dengan dehidrasi oleh kebanyakan kaedah konvensional yang menyejat air menggunakan haba. Kerana suhu rendah yang digunakan dalam pemprosesan pengeringan beku, kualiti produk terhidrat semula adalah sangat baik. 


Sekiranya objek pepejal seperti strawberi dibekukan kering bentuk asal produk dikekalkan. Jika produk yang akan dikeringkan adalah cecair, seperti yang sering dilihat dalam aplikasi farmaseutikal, sifat segera produk akhir dioptimumkan dengan gabungan bahan bantu (iaitu, bahan tidak aktif). Aplikasi utama sistem pengeringan beku termasuk biologi (cth, bakteria dan yis), bioperubatan (cth, pemindahan pembedahan), pemprosesan makanan (cth, kopi) dan pengawetan. Sistem pengeringan beku, atau lyophilization, menghilangkan lembapan daripada produk mentah dan beku melalui sistem vakum dan proses yang dipanggil sublimasi. Produk mentah beku dipotong mengikut saiz kepingan yang diingini dan ditaburkan secara rata pada dulang yang disusun dan disimpan di dalam peti sejuk. Produk bersaiz membeku pada suhu yang lebih sejuk, mencapai keadaan optimum di mana bentuk asal produk boleh dikekalkan. 


Dulang kemudian dimuatkan ke dalam ruang pengeringan beku yang disejukkan dan ditutup rapat. Sistem vakum ruang mengeluarkan ais daripada produk dan menukarkannya terus kepada wap tanpa bergerak melalui keadaan cecair, dalam proses yang dipanggil sublimasi. Oleh kerana air dikeluarkan daripada produk dalam keadaan beku, struktur sel kekal utuh dan produk siap mempunyai persamaan yang hampir dengan rakan sejawatannya yang baru, sekali gus mengekalkan identiti bahagiannya. Sistem pengeringan beku mengekalkan nilai pemakanan lebih baik daripada kaedah pengeringan lain, seterusnya menyokong keinginan pengguna untuk pemakanan daripada makanan keseluruhan. Proses itu juga mengekalkan warna dan bentuk sebenar bahan mentah asal, meyakinkan pengguna bahawa mereka sebenarnya mendapat buah-buahan dan sayur-sayuran sebenar dalam diet mereka. Rasa pedas dan aroma bahan-bahan kering beku juga hampir menyerupai profil bahan mentah.

Siasatan