Teknologi pengeringan beku yang digunakan untuk industri makanan

2021-11-30 09:28:03

Teknologi pengeringan beku

Teknologi pengeringan beku berasal dari penghasilan makanan angkasawan, yang memerlukan nutrisi, ringan, warna yang baik, bentuk yang baik dan rasa yang enak. Kemudian teknologi pengeringan beku menyelesaikan masalah ini.

Terdapat 3 teknologi pengeringan beku arus perdana:


Teknologi pengeringan beku 1, menggunakan produk penyejukan di tempat, perangkap air untuk penyejukan dan pembekuan, dan partition dipanaskan. Teknologi pengeringan beku ini digunakan terutamanya dalam pengering beku farmaseutikal, pengering beku produk biologi, pengering beku untuk produk bernilai tambah tinggi, seperti protein, ekstrak, dll. Kelebihan teknologi pengeringan beku ini ialah produk sentiasa berada dalam kedudukan asalnya dan tidak perlu dipindahkan sebelum dan selepas pengeringan beku, yang bermanfaat untuk mengurangkan pencemaran pemindahan. Oleh itu, lebih banyak mesin pengering beku farmaseutikal menggunakan teknologi ini.


Teknologi pengeringan beku 2. Teknologi pengeringan beku menggunakan produk penyejukan simpanan sejuk, perangkap air untuk menyejukkan dan membeku, dan sekatan untuk memanaskan. Kelebihan teknologi pengeringan beku ini adalah kecekapan tinggi dan digunakan terutamanya untuk pengeluaran pengeringan beku makanan besar-besaran.


Teknologi pengeringan beku 3, menggunakan dinding luar dan dinding dalam silo bulat atau persegi untuk memindahkan tenaga sejuk kepada produk, sambil menggunakan teknologi pengeringan beku yang dinding dalam menangkap air dan fros, dan cip rintangan menjadi panas. Kelebihan teknologi ini adalah kos rendah, tetapi kelemahannya adalah kecekapan rendah. Sejumlah besar wap air tidak dapat ditangkap sepenuhnya, yang menyebabkan produk runtuh. Pada masa yang sama, pam vakum memasuki wap air, dan minyak pam vakum perlu diganti dengan kerap. Teknologi pengeringan beku ini digunakan terutamanya dalam pengering beku isi rumah dan pengering beku eksperimen.


Siasatan