Membekukan mesin pengering & peralatan kopi untuk menghasilkan kopi segera

2022-01-07 09:31:16

Membekukan mesin pengering & peralatan kopi untuk menghasilkan kopi segera


Dengan menggunakan mesin kopi pengering beku, kebanyakan rasa kopi dapat dikekalkan. Ia adalah produk bernilai tinggi dan perbezaan rasa menjadikannya berbaloi.


Kopi pengering beku adalah sejenis kopi yang dihasilkan daripada peralatan kopi pengering beku. Ia adalah sejenis pemprosesan kopi yang mengeluarkan sebarang kandungan air daripada kopi secara sublimasi. Terdapat dua matlamat utama proses ini, pertama adalah untuk membolehkan orang ramai menyediakan kopi panas dengan cepat hanya dengan menambah air panas, sebab itu kopi jenis ini lebih dikenali sebagai kopi segera, matlamat kedua adalah untuk memanjangkan jangka hayatnya kepada 2 hingga 20 tahun (ya, dua puluh), malah ia akan mempunyai jangka hayat yang tidak ditentukan jika disimpan dalam peti sejuk walaupun kesegaran (rasa dan aroma) akan hilang lama.


Membekukan mesin pengering & peralatan kopi untuk menghasilkan kopi segera

Peralatan pengeringan kopi beku adalah peringkat utama dalam pengeluaran kopi. Proses membuat kopi pengeringan beku merangkumi pelbagai langkah. Ia adalah: pertama, menurunkan suhu kepada kira-kira -40 ℃. Dengan menjadikan suhu rendah ini, kandungan air akan dibekukan. Pada proses ini, tekanan dalam peralatan kopi pengeringan beku yang digunakan juga sedang diturunkan. Apabila dilakukan, pemejalwapan air beku akan berlaku. Selepas itu proses diteruskan ke pengeringan sekunder kerana masih ada air yang tinggal selepas proses pertama, kebanyakannya molekul air yang tidak dibekukan pada langkah pertama. Dalam langkah kedua ini, suhu akan meningkat. Menjelang akhir langkah ini, kandungan air yang tinggal akan menjadi sangat rendah, kurang daripada 1%. Dalam pemprosesan kopi pengeringan beku jenis ini, keadaan pengeringan yang lembut serta suhu yang rendah boleh mengelakkan kemerosotan warna dan aroma serta degradasi nutrien. Oleh itu, pemprosesan ini dianggap sesuai untuk mendapatkan kopi yang berkualiti tinggi.


Sebaik sahaja anda mencampurkan kristal kopi dengan air panas, anda boleh menikmati dan menghirup kopi selepas itu. Jika anda rasa kekuatan kopi itu kurang, anda hanya perlu menambah lebih banyak kristal kopi. Ia adalah semudah itu. Sebaliknya, jika anda rasa kopi itu terlalu kuat, anda hanya perlu menuangkan lebih banyak air ke dalam cawan. Ia semudah itu. Dengan kopi pengeringan beku, anda tidak perlu risau kopi anda akan rosak. Kopi jenis ini boleh bertahan lama dalam bekas atau bungkusannya. Buat kopi anda pada bila-bila masa anda mahu atau simpan kopi untuk minuman pagi esok sebelum memulakan aktiviti harian anda. Kopi pengeringan beku menjadikan kehidupan pencinta kopi lebih mudah. Menyimpan kopi adalah mudah dan perjalanan dengannya semudah meletakkan bungkusan kopi di dalam poket kami. Membuat kopi itu sendiri juga mengambil masa yang singkat.



Siasatan